menu
person

PORCUPINE TREE

PORCUPINE TREE

official site

MySpace

Сформирована в 1991 году в Англии.
Жанр: Progressive-psychodelic-dream rock

Дискография

Porcupine Tree (в пер. с англ. — «дерево дикобраза») — английская группа, играющая прогрессивный рок, основана в графстве Хартфордшир, Англия. Это самый успешный музыкальный проект Стивена Уилсона, что наглядно доказывается растущей популярностью группы. Уникальное звучание этой группы — результат смешения прогрессивного рока, психоделики, эмбиента и, в более поздних альбомах, метала.

История

Группа появилась в 1987 году как сольный проект Стивена Уилсона, и в некоторой степени была ничем иным, как шуткой. Уилсон занялся этим проектом, как только смог себе позволить собственную домашнюю студию. Получив собственное пространство для экспериментов, он обратился в прогрессивному року шестидесятых-семидесятых годов.

Решив продемонстрировать результаты своей работы нескольким знакомым и звукозаписывающим компаниям, Уилсон решил, что сольные записи одного человека в собственной домашней студии будут восприняты не так серьёзно, как записи настоящей группы. Поэтому к кассетам с записями он приложил собственноручно сделанный буклет, в котором описал вымышленную историю никогда не существовавшей группы. Однако люди, которым он прислал свои кассеты, восприняли их серьёзно.

К началу 1989 года Стивен создал достаточно материала, чтобы записать полноценную 80-минутную кассету под названием Tarquin’s Seaweed Farm(англ. ферма водорослей Тарквина), с восьмистраничным буклетом, в котором подробно рассказывалось о членах группы, таких неординарых личностях, как Sir Tarquin Underspoon (англ. Сер Тарквин Подложечный), Timothy Tadpole-Jones (англ. Головастик Тимоти Джонс), и, конечно, Linton Samuel Dawson (обратите внимание на инициалы).

Уилсон послал копии кассет нескольким людям, которые могли бы ей заинтересоваться. Один из них принёс её в андеграундный журнал Freakbeat, которым руководили Ричард Аллен и Ивор Трумэн. В это время они были заняты созданием собственной звукозаписывающей компании. И хотя обзор кассеты в журнале был не особенно тёплым, они пригласили Porcupine Tree записать композицию для их первого релиза, сборника лучших андеграундных психоделических групп. До реализации проекта оставалось 18 месяцев или около того.

В 1990 Уилсон смог сделать музыку своим основным занятием — No-Man (его совместный проект вместе с Тимом Боунесом) получил контракт от Little Indian Records. Эта группа, чей эмбиентоподобный звук был очень непохож на Porcupine Tree, получила очень тёплую реакцию прессы. Но, несмотря на коммерческий успех этого начинания, интереса к сольному проекту он не потерял.

Освободившись от повседневной рутины, Уилсон стал ещё активнее продвигать Porcupine Tree, рассылая Tarquin’s Seaweed Farm и следующую кассету, The Nostalgia Factory, сопровождая их буклетами с дезинформацией о вымышленной группе. Они подогрели интерес андеграундной публики к этому имени, ещё больше возбуждённый релизом только что появившейся Delerium Records A Psychedelic Psauna, на котором звучала песня «Linton Samuel Dawson». Delerium также переиздали первые две кассеты группы.

Вскоре после этого Стивен стал одним из первых музыкантов, подписавших контракт с Delerium. Ему предложили переиздать обе кассеты как двойные альбомы, но Стивен решил вместо это создать из лучшего материала один альбом, который получил название On The Sunday Of Life… и стал третьим релизом нового лейбла.

On The Sunday Of Life… был издан в июле 1991 малым тиражом из 500 копий. Интерес к альбому был так велик, что этот тираж был раскуплен буквально мгновенно. Среди композиций альбома присутствует классика Porcupine Tree, которая и по сей день звучит на их концертах — «Radioactive Toy». К 2000 году общие продажи On The Sunday Of Life составили 20.000 копий.

Занявшись созданием нового материала, Уилсон понял, что ему необходимо более современное звучание. Первым плодом этих экспериментов стал 30-минутный сингл Voyage 34, изданный 1992, который был похож на творчество таких ambient trance команд, как The Orb и Future Sound Of London, и при этом совмещал его с гитарным соло, исполнявшимся одновременно с речитативом из пропаганды ЛСД 60-ых годов. Этот сингл стал настоящим хитом андеграунда, достиг независимой двадцатки Соединённого Королевства и стал одним из классических образцов совмещения стилей, присущего немалой части лучшей музыки девяностых.

На самом деле «Voyage 34» предназначался для двойного альбома Porcupine Tree Up The Downstair. Но как бы то ни было, к моменту выпуска альбома было решено не включать в него этот сингл, и в результате альбом вышел в стандартном формате. Альбом был встречен с восторгом, и был описан в газете «Melody Maker» как «психоделический шедевр… один из лучших альбомов года». На этом альбоме Стивен продолжил эксперименты с совмещением танцевальной музыки и рока, на нём также можно услышать двух приглашённых музыкантов, которые впоследствии стали постоянными членами группы — Ричарда Бэрбери (бывшего участника рок-группы 80-ых Japan) и Колина Эдвина.

В ноябре 1993 «Voyage 34» был переиздан вместе с ремиксом Astralasia. Несмотря на то, что эта композиция не получила радио-эфира, она шесть недель держалась в инди-чарте NME и стала классическим образцом чиллаута.

Популярность Porcupine Tree доросла до того момента, когда живых выступлений избегать дольше было нельзя. В декабре 1993 состоялось их первое выступление в следующем составе: Стивен Уилсон в качестве вокалиста и ведущей гитары, Колин Эдвин на басу, Крис Мэйтленд на ударных и Ричард Бэрбери на клавишных.

Все три новых члена группы раньше работали с Уилсоном в различных проектах на протяжении прошлых лет (Бэрбери и Мэйтлент сопровождали No-Man во время тура), и все были прекрасными музыкантами, симпатизирующими звуку и направлению Porcupine Tree. Новый состав тут же дал свои плоды, что наглядно показано на альбоме Spiral Circus (издан в виниле в 1997), на котором звучат записи с их первых трёх живых выступлений, включая сессию на BBC Radio One с их ранним сторонником Марком Рэдклиффом.

Новый материал был уже на подходе. Следующий альбом группы не мог появиться раньше начала 1995, но был опережён классическим синглом Stars Die/Moonloop, последние две композиции на котором были записаны во время работы над альбомом и были первыми совместными записями обновлённой группы.

Третий номерной альбом группы, The Sky Moves Sideways вышел в свет в 1995 и получил признание многих любителей прогрессивного рока. Porcupine Tree даже называли «Pink Floyd девяностых», о чём Стивен впоследствии сожалел: «Я ничего не могу с этим поделать. Это так, в период The Sky Moves Sideways я, если можно так выразиться, немного перестарался в ублажении фанатов Pink Floyd, которые слушали нас просто потому что эта группа больше не выпускает альбомов. Сейчас я сожалею об этом.» К несчастью или нет, но после этого CD число фанатов группы значительно увеличилось.

The Sky Moves Sideways стал широким полем для экспериментов с мелодиями и эмбиентом, и с определённой точки зрения является переходной работой, наполовину записанной до формирования группы, и наполовину после. Большую часть альбома занимает тридцатипятиминутная заглавная композиция, которой изначально суждено было занять весь альбом целиком (альтернативная версия, включающая некоторые вычеркнутые фрагменты, была включена в версию 2004 года). Альбом вошёл в чарты NME, Melody Maker и Music Week. Вместе с синглом Moonloop этот альбом стал первой работой Porcupine Tree, выпущенной в США в сентябре 1995, и привлёк немалое внимание прессы как в старом, так и в новом свете. Весь год группа поддерживала альбом многими концертами.

Но сама группа осталась недовольна положением альбома, ставшим наполовину коллективным, наполовину сольным творчеством. Porcupine Tree поставили перед собой цель записать первую настоящую запись всей группы и следующий год работали над более плотным и претенциозным звуком.

Уилсон: «Ясно, что практической целью игры вживую был провокационный фактор. Но, думаю, подсознательно я также чуствовал, что я затянул сольную карьеру на слишком долгий срок, ведь мне никогда не нравилось работать с драм-машинами. На The Sky Moves Sideways есть пара треков, на которых я впервые пригласил Криса и Колина: 'Stars Die' и 'Moonloop'. И это стало поворотным моментом — я понял, что эти композиции понравились мне больше всего. Я понял, что не хочу идти назад и вновь использовать драм-машины. Но ещё мне всегда нравилась идея, ну, вы знаете, „рок-группы". У групп есть такое обаяние, привлекательность и такая романтика, которой никогда не будет у сольного проекта».

Таким образом над следующим альбомом, Signify вела работу уже вся группа. Музыканты стали теперь полноценными соавторами, что хорошо видно на композиции «Intermediate Jesus», которая спонтанно родилась из репетиционной сессии (части этой композиции были изданы на Metanoia в 1998).

Уилсон: «Signify был довольно странным в плане записи: хотя это был альбом целой группы, мы просто физически не могли находиться одновременно в одном месте в одно и то же время и работать над альбомом вместе, так что кроме „Intermediate Jesus", записанного снаружи, я просто делал высококачественные демо-треки с синтезированными партиями, которые остальные затем заменяли своими реальными записями. Так что можно сказать, что их вклад был не так уж и велик».

После релиза первого настоящего сингла Porcupine Tree Waiting, который попал во все английские инди-чарты, в национальный чарт Соединённого Королевства и звучал в эфире по всей Европе, Signify наконец попал на полки магазинов, в сентябре 1996.

Стиль

Обычно о Porcupine Tree говорят как о группе, играющей прогрессивный рок. Практически любой, знакомый с творчеством группы, даёт ему именно такое определение. В то же время Стивен Уилсон выражал некоторое недовольство такой тенденцией. // http://ru.wikipedia.org/


Русский фанклуб Porcupine Tree и Стивена Уилсона


Музыка для всех, о которой знают единицы


Англичан Porcupine Tree не знают не только благородные читатели "Ровесника", но и вполне достойные сограждане, не говоря уже о прочем человечестве, в своей пещерной дикости перемалывающем сочные мозговые косточки The Beatles и упитанной девушки Бритни Спирз.

Правда, новички они весьма относительные: формально и фактически Porcupine Tree существуют с 1987 года, выпустили десять "номерных" альбомов и участвовали в полусотне фестивалей. При этом Porcupine Tree выдающаяся группа, и это не мнение невежественных музыкальных обозревателей, так считают самые авторитетные исполнители Англии и США, если среди таковых вы числите, например, Дэвида Гилмора из Pink Floyd и Джона Петруччи из Dream Theater.

Таким образом, в лице Porcupine Tree мы имеем классический пример так называемой "группы-невидимки" - или сообщества "музыкантов для музыкантов": такие коллективы крайне редко оставляют следы в хит-парадах, их композиции никогда не звучат в радиоэфире, интервью с музыкантами этих групп обычно не привлекают внимания "серьезных" изданий, но абсолютная ценность их обычно максимальная на шкале абсолютных музыкальных ценностей. К сожалению, это понимают только музыканты, но в силу понятных причин рекламировать потенциальных конкурентов не торопятся.

Если вы пришли к выводу, что Porcupine Tree - это музыка "не для всех", вы заблуждаетесь, потому что Porcupine Tree - это потрясающего качества химико-механическая смесь Pink Floyd, Black Sabbath, Genesis, Led Zeppelin с дольками Can, Faust и Electric Prunes no краю бокала.

От альбома к альбому пропорции и компоненты смертельного напитка меняются, потому что у Porcupine Tree нет двух похожих альбомов - в одном случае группа делает ставку на электронные импровизации в духе Kraftwerk ("Voyage 34"), в другом беснуется, как обкуренный Хендрикс (концертный "Coma Divine"), в третьем и в пятом может вести себя, сообразуясь с обстоятельствами, не рискуя и не хулиганя, - в точности как школяр перед выпускными экзаменами ("Stupid Dream" и "Lightbulb Sun").

Иными словами, это и жестокая электронная психоделия, и мелодичный арт-рок, и flower-power rock в одном флаконе. А вы думали, так не бывает! По большому счету, Porcupine Tree - это мультиинструменталист и вокалист Стивен Уилсон, и это отдельная история, которая, собственно, и есть история Porcupine Tree.

Он родился в 1967 году (3 ноября) в Лондоне, учился (как и приличествует будущему английскому музыканту) в художественном колледже, из которого ушел по причине беспросветной скуки процесса и ужаса перед звероподобным усердием однокашников. В 1987 году Стивен Уилсон, как и приличествует будущему маяку Большого английского рока (к тому моменту он уже профессионально играл на любом клавишном и струнном инструменте), организовал сразу две группы, - No-Man и Porcupine Tree.

Первая существовала (и существует по сей день, - в активе No-Man столько же альбомов, что и у Porcupine Tree), так сказать, "нормально", однако электронные нагромождения бессвязных музыкальных созвучий имели столь соблазнительный вид, что на приманку клюнула не просто крупная - громадная рыбина: сам Роберт Фрипп предложил Уилсону свои услуги и привел с собой столь же грандиозного музыканта - выдающегося саксофониста Мела Коллинза, в чьем послужном списке нет разве что участия в полете на Луну.

На Porcupine Tree вначале больших надежд не возлагалось, потому что группы как таковой и не было: Стивен Уилсон написал изрядную кучку композиций, которые стилизовал под психоделию конца 60-х - начала 70-х годов. Чтобы ни у кого не возникало никаких сомнений, он выдал записанную в гордом одиночестве демо-кассету за некую "потерянную, и только недавно найденную запись странной англо-американской группы, распавшейся в начале 70-х, которая называлась Porcupine Tree".

Потом уже, когда дебютный альбом "On The Sunday Of Life" был выпущен и на него сделали стойку не только музыковеды, но и цвет английского рока, Уилсону было довольно трудно объяснить, почему он начал свою карьеру с мистификации. Но так как розыгрыш оказался гениальным (в понятие включается и качество написанного и записанного материала), его охотно простили. Уилсон же до сих пор не может простить публике (той ее немногочисленной части, которая осведомлена о наличии в ассортименте Porcupine Tree) этого диска и критикам сравнение его группы с Pink Floyd, - а это первое сравнение, которое напрашивается на первых же секундах любой композиции Porcupine Tree.

Когда в составе Porcupine Tree появился ветеран Japan пианист Ричард Барбьери, судьба группы была предрешена: если хитрый лис, одновременно заправляющий двумя коллективами, в первый приманивает отца-основателя модерна в роке (при этом Роберт Фрипп вот уже десять лет удерживает пальму первенства как ведущий гитарист всех времен и народов по версии журнала "Musician"), а во вторую просителем приходит один из изобретателей "романтизма" во все том же роке, - сомнений в безоблачном будущем быть не может. Их и нет, если не считать едва ли не полнейшей анонимности и Porcupine Tree, и No-Man (по-видимому, в двух группах Уилсону стало тесно, и в 1996 году он обзавелся еще двумя, Bass Communion - три альбома - и I.E.M. - альбом и ЕР).

Что, по словам самого Уилсона, не имеет никакого значения: "Если Фрэнк Заппа и King Crimson не привлекали внимания широкой публики, я горд, что хотя бы по этому показателю могу надеяться сравниться с ними". Вообще-то, не только по этому...

Ксения Полина

Porcupine Tree is an English progressive rock band formed in Hemel Hempstead, Hertfordshire, England by Steven Wilson. Their music is a combination of rock, psychedelia, and metal. Wilson once commented: "I like so many different types of things, and they all go into the melting pot, if you like, that produces the music of Porcupine Tree."

With their first releases, the band received an encouraging acceptance among the underground music scene. During the nineties they focused on psychedelic music though they incorporated a wide variety of styles from electronic music, mostly from trance and krautrock. Since In Absentia (2002), the sound of the band has developed more into metal.

For live shows, Porcupine Tree uses a screen where a different projection for each song is displayed. This visual element was introduced during the In Absentia tour when they started to work with Dutch photographer and filmmaker Lasse Hoile and became a trademark for Porcupine Tree's live performances.

Despite they're signed to Roadrunner and Atlantic, they have their own record label, Transmission, set in 2003, which they're using to revamp their catalogue.

In a poll made by members of Dutch Progressive Rock Page in 2007 for the tenth aniversary of the website, Porcupine Tree was the most voted band for "Best Albums Of The Decade" and "Best Tracks Of The Decade" (1997 - 2006).

Beginnings

Porcupine Tree originated in 1987 as something of a collaborative hoax between Steven Wilson and Malcolm Stocks. Inspired somewhat by the big bands, such as Pink Floyd, that dominated the music scene during their youths, the two decided to form a fictional legendary rock band, named The Porcupine Tree. Wilson obliged the creation with several hours of music to provide "evidence" of its existence. The two also fabricated details such as band members, album titles, and backstory. The backstory purportedly included events such as meeting at a '70s rock festival and several trips in and out of prison.

As Steven Wilson stated, "It was something that I started doing as soon as I had the money to buy my own studio equipment. When you've got a studio in your house you tend to do things you wouldn't do when you're paying to go into a professional studio, where you're watching the clock all the time. The one thing I wanted to do, because I had a great love of late 60's/early 70's psychedelic and progressive music, was to make my own slant on that."

Although Porcupine Tree was largely started as a joke and Wilson was preoccupied with his other project, No-Man, by 1989 he began considering some of the music as potentially marketable. Wilson created an 80 minute long cassette titled Tarquin's Seaweed Farm, under the band name Porcupine Tree. Still showing the spirit of his joke, Wilson included an 8-page inlay, containing information about obscure band members like Sir Tarquin Underspoon and Timothy Tadpole-Jones.

Wilson sent out copies of Tarquin's Seaweed Farm to several people that he felt would be interested in the recordings. The underground UK magazine Freakbeat was going through the process of starting their own record company when they received the cassette. Although the tape received mild reviews, Porcupine Tree was asked to contribute to a compilation of up and coming underground psychedelic bands. This process was slow, taking eighteen months before completion. During this period, Porcupine Tree began working on new material, releasing a second album, The Nostalgia Factory, which gave the group a larger underground fanbase, though the band still carried on the charade of being a '70s rock legend.

The newly formed record label, Delerium, agreed to reissue the cassettes Tarquin's Seaweed Farm and The Nostalgia Factory. A compilation album was also released, as planned, entitled A Psychedelic Psauna and featured the Porcupine Tree track, "Linton Samuel Dawson". Porcupine Tree was invited shortly afterwards to sign to Delerium as one of the record label's first artists. The band was originally invited to publish a double album of their two cassettes, but Wilson decided to instead put what he discerned as the best of both tapes onto a single album, which was released in early 1992 as On the Sunday of Life.... (The rest of the music from the two initial tapes was released on a limited edition album entitled Yellow Hedgerow Dreamscape).

On the Sunday of Life... was issued as a fairly minuscule edition of only 1000 copies, complete with a deluxe gatefold sleeve. The album was sold out nearly right after it was shipped, and pressure from public and press alike ensured that the album was reproduced, along with a CD version. The album featured future concert classic and frequent encore song "Radioactive Toy". By 2000, On the Sunday of Life... had racked up sales of over 20,000 copies.

In the midst of Porcupine Tree's rising success, Wilson's other band, No-Man (a long-term endeavor with Tim Bowness), had been getting excellent UK press (singles of the week in Melody Maker and Sounds), which led to the band being signed to One Little Indian Records, Hit & Run publishing in the UK and Epic 440/Sony in the US. No-Man's success gave Wilson the opportunity to leave his regular job and devote his time solely to music.

Looking forward from the original Porcupine Tree music, Wilson took steps to move his project towards newer, more contemporary kinds of music. This new goal scored the band with their thirty minute long single, "Voyage 34". Released in 1992, the song mixed together the ambient trance music of earlier groups like The Orb and Future Sound of London. The single featured what is described as "liquid rock" guitar solos coupled with a narrative from a sixties LSD propaganda LP. The track was too long to make it a radio hit, but it got good response from the underground music scene of the nineties, reaching the UK independent Top 20 singles list.

"Voyage 34" was actually a track recorded for another prospective Porcupine Tree double album Up the Downstair. However, when the album eventually emerged in mid-1993 the decision not to include the single had slimmed down the album to a single record. Up the Downstair was greeted with rapture, Melody Maker describing it as "a psychedelic masterpiece... one of the albums of the year." The album continued the fusion of dance and rock and also featured guest appearances from two future full-time Porcupine Tree members, Richard Barbieri (ex-80's art rock band Japan) and Colin Edwin.

In November 1993, Voyage 34 was reissued alongside an additional 12 inch remix by Astralasia. With non-existent radio play it still managed to enter the NME indie chart for six weeks and became an underground chill-out classic.

The profile of Porcupine Tree had now grown to the extent that the question of live performances could no longer be ignored. Thus, in December 1993, Porcupine Tree became a live unit featuring Steven on lead vocals/guitar, Colin Edwin on bass guitar, Chris Maitland on drums, and Richard Barbieri on keyboards.

All three new members of the group had worked with Steven on various projects over the preceding years (Richard Barbieri and Chris Maitland had been part of No-Man's touring band) and all were excellent musicians sympathetic to the sound and direction of Porcupine Tree. The new line up had an immediate chemistry as illustrated by the Spiral Circus album (issued on vinyl in 1997) which contained recordings from their first ever 3 performances, including a BBC Radio One session for Mark Radcliffe, an early champion of the group.

The next album would not emerge until early 1995, but was preceded by the classic single Stars Die/Moonloop, the last 2 tracks to be recorded during the album sessions and the first to feature the new band.

Released in 1995, the band's third studio album, The Sky Moves Sideways became a big success among prog fans, and Porcupine Tree was hailed as the Pink Floyd of the nineties. Wilson would later lament this, stating "I can't help that. It's true that during the period of The Sky Moves Sideways, I had done a little too much of it in the sense of satisfying, in a way, the fans of Pink Floyd who were listening to us because that group doesn't make albums any more. Moreover, I regret it."Regret it or not, the CD did attract a lot of new fans.

The Sky Moves Sideways was an expansive soundscape of melody and ambient rock experimentation, but would prove to be a transitional work with half recorded before the formation of the band and half recorded after. Most of the album was taken up with the 35 minute title track, which at one point Steven intended to be long enough to occupy the whole album (an alternate version of the track, containing some of the excised music, was included on the 2004 remastered version of the album). It also entered the NME, Melody Maker, and Music Week charts. Together with the Moonloop EP, this album became the first Porcupine Tree music to be issued in America in the autumn of 1995, and attracted favourable press on both sides of the Atlantic. The band supported the album with numerous gigs throughout the year at major venues in the UK, The Netherlands, Italy, and Greece.

Growth

Partly unsatisfied with the half band/half solo nature of The Sky Moves Sideways, Porcupine Tree promptly got down to the task of recording the first proper band record and worked sporadically over the next year on developing a tighter and more ambitious rock sound.

Wilson: "Obviously the practical concern of being able to play the music live was the instigating factor. But I think subconsciously I also felt that I'd taken the solo years as far as I'd wanted to because I never really enjoyed working with drum machines. On The Sky Moves Sideways I had a couple of tracks where I did actually bring Chris and Colin in for the first time: 'Stars Die' and 'Moonloop'. And they were a turning point for me because I realized that those two tracks for me were the best from the whole sessions. And I realized from that point on I never wanted to go back to having to use drum machines. But also, I think I've always kind of been in love with the idea of, y'know, 'the rock band'. Because bands have a kind of glamour, and appeal, and a romance about them the solo projects just don't have."

And so Porcupine Tree started working on their next album, Signify, as a band. The musicians even got some writing credits, most notably on the track "Intermediate Jesus", which evolved from a jam session (parts of which would be released on the limited edition double LP Metanoia in the end of 1998).

Wilson: "Signify was slightly odd in the way it was recorded in the sense that although it is a band album, because we were never able to actually all be in the same room at the same time, because of physical limitations, with the exception of one track, "Intermediate Jesus", which was done outside, I tended to demo the tracks to a fairly high level and they would just replace the parts that I'd played on synthesizers with the real thing. So there wasn't a great deal of input from the other guys."

After the release of the first real Porcupine Tree single Waiting, which entered all UK indie charts and the UK National chart attracting airplay all over Europe, Signify finally hit the shops in September 1996. More than ever the album was a mixture of instrumental tracks and more song-oriented tunes, blending together numerous rock and avant-garde styles, while absorbing many diverse influences but relying on none and still providing that wonderful mixture of dreamy melodies and raw power or dark moods.

A large amount of major European media interest accompanied the album's release, as Porcupine Tree had now become a highly respected force in the musical underground. Signify is regarded by the band (and many fans) as one of their finest works.

Wilson: "For me, tracks like 'Every Home Is Wired' and 'Dark Matter' totally transcend both genre and comparison. Finally, I think we are making a completely original and 90's form of music, but which still has its root in progressive music."

Meanwhile the fanbase of the band kept on growing, especially in Italy where airplay on a popular radio show had turned the band into a teenagers' favourite, a remarkable crowd compared to the more prog rock oriented listeners elsewhere.

Porcupine Tree continued to increase in popularity abroad during 1997 and in March played to an audience of over 5,000 in Rome over three nights - all of which were recorded for the 1997 live album Coma Divine. This album was released as a goodbye to Delerium Records, which felt it could no longer offer the kind of resources the band needed in order to continue to build its profile worldwide.

In 1997 Wilson was asked by ex-Marillion singer Fish if he would be interested in collaborating on his new album. Wilson would end up co-writing, playing on and producing Fish's Sunsets on Empire, regarded as the best album the Scotsman had released in years. Interestingly enough, two years later Marillion would ask Wilson to mix part of their new album marillion.com. Working with both camps of one of his favourite teenage bands was a dream come true for Wilson.

Also, in late 1997 the band's first three albums were remastered and reissued. Signify also saw a release in the US on Miles Copeland's Ark 21 label.

Growth (Phase Two)

Steven, Richard, Colin, and Chris spent all of 1998 recording their fifth studio album, a release that reflected the band's move towards a more song oriented sound.

Wilson: "Basically, I wanted to make an album full of good songs. I'm much more interested now than I was in songwriting as an art form, as opposed to soundscape development. When I started making Porcupine Tree albums, it was as much about how the albums flowed and fitted together. It still is to an extent, but it's a tighter sound now, in the sense that the song is paramount. What I was listening to at the time when I was writing this album was a lot more vocally oriented. I would say the major influence on that would be my interest in Brian Wilson and The Beach Boys. I was listening a lot to stuff like Pet Sounds and all that kind of harmony singing. Also stuff like Todd Rundgren, Crosby, Stills, Nash & Young, anything with really good ensemble singing. I was particularly into that stuff when I was writing this album. And I kind of got interested in the idea of the pop song as a kind of experimental symphony if you like."

At the time of recording, the band had no record deal, but later that year they signed to the Snapper/K-Scope label and in March of 1999, the album Stupid Dream was issued, supported by a lengthy tour of the UK, Italy, Greece, the Netherlands, Belgium, Switzerland, Germany, France, Poland, and the USA. The three singles taken from the album Piano Lessons, Stranger by the Minute, and Pure Narcotic all achieved mainstream exposure in the US and in Europe and appeared well placed in the UK independent charts and on radio station playlists. Although initially the album was such a departure that some older fans were unsure, it brought the band many new fans and went on to become the band's best selling and most acclaimed release up to that time.

The time spent looking for a record deal had not been wasted and only a few months after the release of Stupid Dream the band were ready to begin work on a follow up, recorded during the transition into the new millennium and completed in February 2000. With string arrangements provided by Dave Gregory of XTC, Lightbulb Sun built on the mix of songwriting, soundscaping, and rock dynamics of Stupid Dream, but developed it into something altogether more intense and organic, a band confidently in control of their sound. The album was released in May, 2000, preceded by the single Four Chords That Made a Million, a sold out show at the Scala in London began a short run of UK shows, to be followed later in the year by European festival dates and a major tour supporting Dream Theater.

The band continued to tour through the end of 2000 and the start of 2001, including their first major tour of Germany. A special double CD edition of the Lightbulb Sun album was issued in Israel and Germany, and in May, Recordings a limited edition collection of EP tracks and out-takes from the previous two albums, was released as the band's final release under their Snapper/K-Scope contract. In June 2001 the band played a short US tour, culminating in a sold out show at the Bottom Line in New York City. Shortly afterwards Porcupine Tree announced that they had signed a new international record deal with Lava/Atlantic Records.

Growth (Phase Three)

In February 2002 Porcupine Tree's first ever line-up change occurred when drummer Chris Maitland departed after eight years with the band. The band welcomed drummer and longtime acquaintance Gavin Harrison to the line-up.

In March, as a major retrospective box set of the band's early work, Stars Die: The Delerium Years 1991-1997 was released, the band commenced recording their first major label album, drawing from a pool of 30 new songs written by Steven in the previous two years. Sessions took place in New York and London, with veteran engineer Paul Northfield and string arranger Dave Gregory also playing major roles in the making of the record. Mixing of the new album was completed in L.A. in May with Tim Palmer.

The eagerly awaited new album, In Absentia, was released by Lava Records in September 2002 (European release Jan 2003). The album received great praise worldwide and went on to become the band's best selling album, shifting over 100,000 copies in its first year of release and charting in several European countries. The band also released a 5.1 surround sound version of the album, mixed by legendary Grammy Award winning producer Elliot Scheiner, which went on to win the award for best 5.1 mix at the 2004 Surround Sound Music awards in L.A.

To promote the album the band undertook four tours of Europe and North America, including one with acclaimed Swedish metal band Opeth. On tour the new line up of the band was further augmented by additional touring vocalist/guitarist John Wesley.

During these tours the visual element of the band's performance was taken to new heights with the involvement of filmmaker and photographer Lasse Hoile, who created a dark and surreal visual counterpoint to Porcupine Tree's music. The long promotional campaign for In Absentia ended on November 30th as the band played a homecoming show to a sold out London Astoria.

During 2003, Porcupine Tree also set up their own label and online store. The first release on the Transmission label was a studio session recorded for XM Radio, Washington, followed in 2004 by a recording from Polish radio in 2001. The band plans to use the label to issue a series of well recorded and packaged live and exclusive studio recordings.

2003 also saw the start of a lengthy reissue/remaster campaign, with many of the early albums expanded to double CDs. These reissues included a rerecorded/remixed version of the Up the Downstair album, and the reissue of Stupid Dream and Lightbulb Sun on Lava/Atlantic.

In early 2004 the band embarked on the recording sessions for an ambitious new Porcupine Tree album, Deadwing, their second for Lava/Atlantic. The album takes its inspiration from a film script written by Steven with his filmmaker friend Mike Bennion. With the album sessions completed in November 2004, and the band's total worldwide sales now approaching half a million units, demand for new music from the band was at an all time high, and increasing media coverage, word of mouth and fan-power continued to create interest in Porcupine Tree throughout the world.

Deadwing was released in Europe and the US during the spring of 2005 as both a stereo and 5.1 surround sound album, preceded by the release of 2 singles, Shallow in the US, and Lazarus in Europe. The album was a commercial success, due in part to Shallow receiving airplay, peaking at #26 in the Billboard's Hot Mainstream Rock Tracks. Lazarus entered the Germany singles Top 100 at #91.. The tour to promote the album commenced in the UK at the end of March, and continued throughout the year. The song Shallow would later be featured in the Xbox 360 video game Burnout Revenge, as well as in the movie and on the soundtrack for the film Four Brothers.

The album won the Surround Music Awards for "Best Made-For-Surround Title" the same year of its release, and was voted number 2 album of 2005 in Sound & Vision, which is the most widely distributed US magazine in the field of home electronics and entertainment. White Stripes's Get Behind Me Satan was the number one album.

Porcupine Tree released Deadwing in Japan on March 22 of 2006, making it the first album by the band to be released in that country.

The band's website also announced that new material will be played during the first half of their tours of Europe and the United States. Their new material came to be much heavier and layered than anything they have done before, indicating that Porcupine Tree would be heading towards an even more metal oriented sound.

On August 8, 2006, it was announced that Porcupine Tree had signed with Roadrunner Records UK. Said Wilson, "Roadrunner has established itself as one of the world's premier independent labels for rock music, and we couldn't be more enthusiastic about working with them to expand our audience and elevate Porcupine Tree to the next level."

The first Porcupine Tree concert DVD, Arriving Somewhere, was released on October 10, 2006.

With the release of Fear of a Blank Planet on April 16th, 2007, Porcupine Tree has become more prominent on the international scene, charting at 59 on the United States Billboard 200. Their tour has taken the band through various music festivals including the twin-festivals, Hurricane and Southside, in Germany, and the Donington Download Festival on June 8, 2007.A new EP called Nil Recurring was released on September 17, 2007, featuring 4 tracks from the Fear of a Blank Planet sessions, and also includes contributions from Robert Fripp. The second leg of the current tour started on October 3, 2007, now promoting new music from the EP.

In December 2007, Fear of a Blank Planet was nominated for a "Best Surround Sound" Grammy.

Genre

Porcupine Tree is often categorized as a "progressive rock" band. Many listeners familiar with the group label them as such. However, Steven Wilson has been noted in the past to express a certain dislike for this tendency.

Wilson: "Porcupine Tree music is very very simple. There's nothing complex about it at all. The complexity is in the production. The complexity is in the way the albums are constructed. All of the work goes into creating the texture and the sound, and making it sound right. There's nothing complicated about the music at all. And that's really why I have to take issue when people describe us as progressive rock. I don't think we are a progressive rock band. I think we're just a rock band. I think what leads people to give it that kind of progressive tag is the way the songs are produced."

However, in an interview with ProgArchives, he made note that he has since become more relaxed towards the word, believing that it has "become a much broader term than it was 5 years ago..."




Категория: BANDS Р | Добавил: Black_raven (29.06.2008)
Просмотров: 1948 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
[ Регистрация | Вход ]