menu
person

PRIMAL SCREAM

PRIMAL SCREAM 


official site


MySpace

Страна: Шотландия
Жанр: Rock, Pop, Alternative, Dance, Electronica

Discography

All the chart positions are for the UK.

Albums

  • Sonic Flower Groove (1987)
  • Primal Scream (1989)
  • Screamadelica (1991)
  • Give Out But Don't Give Up (1994)
  • Vanishing Point (1997)
  • XTRMNTR (2000)
  • Evil Heat (2002)
  • Riot City Blues (2006)

Remixes and compilations

  • Echo Dek (1997)
  • Live In Japan (2003) Live (Japan only)
  • Dirty Hits (2003)
  • Shoot Speed - More Dirty Hits (2004) Rarities (Japan only)

Биография:

Пожалуй, наиболее характерной и постоянной чертой группы Primal Scream можно считать ярко выраженное непостоянство, музыкальное в первую очередь. Уроженцы Глазго, Primal Scream за свою едва ли не 20-летнюю историю так часто меняли жанры, стили и направления, что если бы не настигший группу успех, их смело можно было бы сравнивать с какой-нибудь местной бандой, которая подрабатывает в кабаках и берется играть все, лишь бы клиент был доволен. Первые сведения о группе относятся к 1984 году, за это время Primal Scream побывали и хиппи, и панками, поиграли и гитарный поп, и dub, и ambient, и классический рок. Нельзя сказать, что во всем им сопутствовал одинаковый успех, были попытки и удачные и не очень, но экспериментировать музыканты не переставали никогда.

Отцом-основателем Primal Scream стал ее неизменный лидер и вокалист Бобби Гиллеспи (Bobby Gillespie, родился 22.06.1962 в Глазго, Шотландия). На момент рождения новой группы, Гиллеспи играл на барабанах в команде Jesus & Mary Chain, которые исполняли gothic-rock и были полной противоположностью Primal Scream. Уже в 1985 году группа подписала контракт с лейблом Creation Records и вскоре выпустила два сингла. В мае 85-го, имея в составе Гиллеспи, Битти (Beattie), Янга (Young, тогдашний басист), Тома Макгурка (Tom McGurk, барабаны) и Мартина Джона (Martin St. John, перкуссия), группа выпустила дебютный диск "All Fall Down". Славы группе он не принес, оставшись практически незамеченным. Первую широкую известность группа получила благодаря компиляции «C86» от журнала "New Musical Express", собравшей лучшее, что имелось на альтернативной сцене Великобритании в середине 80-х. В качестве би-сайда на сборник попал трек Primal Scream "Velocity Girl", хорошо пропахавший жирные пастбища гитарного попа 60-х.

В 1987 году Primal Scream готовят второй альбом. Эта коллекция мелодичных поп-песен «Sonic Flower Groove" выходит на лейбле Elevation, чья жизнь была весьма недолгой. Как и дебютная попытка, второй альбом был принят довольно прохладно, хотя и претерпел в процессе подготовки не одну перезапись. Год спустя Primal Scream нацепили кожаные штаны и решили осваивать рок-территорию, оказавшись под обаянием хард-рока самого широкого разлива - от Rolling Stones и New York Dolls до Stooges и MC5. В результате из группы ушел Битти, который не выдержал этих новшеств.

Под конец 80-х британский андеграунд начал сдавать позиции и терять былую силу под напором поднимающего голову acid-house. Под влиянием недавно приглашенного гитариста Эндрю Иннеса (Andrew Innes) фронтмен группы Бобби Гиллеспи начинает интересоваться новыми течениями, и в начале 90-х Primal Scream реанимируют себя уже в жанре танцевальной музыки. Primal Scream до конца использовали возможности поп-музыки и acid-house, ориентируясь, главным образом, на слияние этих стилей в творчестве Stone Roses и Happy Mondays.

Вторым рождением группа во многом обязана «грув-машине» Эндрю Уизераллу (Andrew Weatherall), автору потрясающих ремиксов. Доказательством всесторонней трансформации стал сингл "Loaded", первая ласточка будущего альбома новых Primal Scream. Своим саундом композиция обязана рокерам ("Terraplane Blues" Роберта Джонсона) и культовому байкерскому кино (в качестве сэмпла использован диалог Питера Фонда из фильма "The Wild Angels"). Трек "Loaded" стал танцевальным хитом 90-го года, попав в Тop 20 английских чартов.

Карьеры Primal Scream достигла кульминации в 1991-м году, когда вышел альбом "Screamadelica". С него, собственно, и начинается официальная дискография тех Primal Scream, которые вскоре стали известны всему миру. Первые записи, в свете "Screamadelica", можно считать фальстартом.

С 1990 года группа работает в таком составе: Bobby Gillespie, вокал Andrew Innes, гитара Robert Young, гитара Henry Olsen, бас-гитара Philip "Toby" Tomanov, ударные Duffy, орган Denise Johnson, бэк-вокалист.

Продюсерами лонг-плея "Screamadelica" выступили Эндрю Уизералл и Хьюго Николсон (Hugo Nicholson). Этому сплаву инди-попа и данс-музыки суждено было изменить лицо британской популярной музыки 90-х годов. Он обозначил важный момент, когда техно и хаус начали проникать в мейнстрим. Противостояние и взаимопроникновение госпела в обработке acid-house и городского рок-н-ролла - такова главная коллизия этого альбома. Это наркотизированное месиво из чувственного рока, диско, госпела, dub, техно и психоделии, многим обязанное Rolling Stones и Yardbirds, равно как и the Orb и Jah Wobble, в Великобритании приняли на ура. Об успехе "Screamadelica" говорит и престижная награда Mercury Music Prize, которую группа получила в 1992 году.

Однако успех у публики и похвалы критиков не отбили у музыкантов желания экспериментировать. Смакуя успех "Screamadelica", многие обозреватели пытались предугадать, какими предстанут Primal Scream на своем следующем альбоме. Мало кто взялся бы предсказать, что, пренебрегая явно удачной линией, в своей новой записи "Give Out But Don't Give Up" музыканты возьмутся перетряхивать старый гардероб и вернутся к хард-року 70-х. Продюсирование "Give Out But Don't Give Up", который вышел в марте 1994-го, Primal Scream доверили Тому Дауду (Tom Dowd), ветерану Atlantic Records. Хотя критика приняла альбом вяло, и в целом он потерпел коммерческий провал, один из синглов, "Rocks", поднялся до 7 места британского чарта. Даже с не особо удачным альбомом группа праздновала победу: впервые сингл Primal Scream попал в Top 10.

Наиболее важным последствием неуспеха "Give Out But Don't Give Up" стал тот немаловажный факт, что группу перестали воспринимать как новаторов. И зря. Primal Scream снова возвращаются в лоно данс-рока и в 1996 году создают заглавную музыкальную тему к фильму "Trainspotting". Музыкальная стилистика та же, что и в "Screamadelica", только в более мрачных тонах. В ноябре 1996 вся заинтересованная музыкальная общественность обсуждает развал Stone Roses, и, когда первая волна страстей слегка поулеглась, басист группы Гэри «Мани» Маунфилд (Gary "Mani" Mounfield) подтверждает, что отныне будет играть в Primal Scream. В новом составе группа записывает свой следующий альбом "Vanishing Point" (1997). Альбом реанимирует оригинальную атмосферу и язык «Screamadelica", однако на этот раз все проникнуто густым мраком, и от безмятежных эйфории первого альбома не остается и следа. «Vanishing Point» совпал по времени с так называемой «электронной революцией», которая для Primal Scream началась еще с опытов 1991 года. Эта "Точка тщеславия" восстановила команду в звании «главной силы британского данс-рока».

В ноябре 1997 года из Primal Scream уходит барабанщик Пол Малрини (Paul Mulreany), подтверждая тем самым, что слухи о разладе в команде имеют под собой все основания. Позднее его заменил Даррин Муни (Darrin Mooney). В преддверии появления следующего альбома выходит сингл "Kowalski", названный по имени героя культового фильма Ричарда Сафарина; он успешно приземлился в Top 10. В январе 1999 группа записала трек "Insect Royalty" для фильма "The Acid House", а сам Гиллеспи за это время успел поработать с Chemical Brothers и Death In Vegas.

В ноябре вышел еще один сингл "Swastika Eyes (War Pigs)", который подготовил фанов к мрачному эклектизму будущего альбома "Xtrmntr" (2000). К альбому приложились продюсер Тим Холмс (Tim Holmes, Death In Vegas), DJ David Holmes, а также электронный дуэт Chemical Brothers. Вклад басиста Гэри Муанфилда трудно переоценить: бас-гитара пропитывает каждый трек необузданной энергией и мощным драйвом. Агрессивный и некоммерческий, «Xtrmntr" послужил отличным противоядием против безликости и безвкусицы британской музиндустрии.

Свежеиспеченный лонг-плей "Evil Heat" вышел 13 августа 2002. Одни считают его прекрасным камбэком команды, другие - вялой перепевкой старого материала. Группа продолжает музыкальные опыты, начатые в «Xtrmntr", и может быть, именно по этой причине для записи было приглашено немало гостей, среди которых есть и люди, никак с музыкой не связанные. Самый именитый гость - Роберт Плант, экс-вокалист Led Zeppelin. Он сыграл на губной гармонике в треке "The Lord Is My Shotgun", который Боби Гиллеспи описывает как психоделический блюз. Один из треков осчастливила своим присутствием даже супермодель Кейт Мосс, спевшая дуэтом с Бобби.

Этот 10-трековый эксперимент Primal Scream критика еще не одарила однозначным ярлыком и не вынесла окончательный вердикт. Мнения фанов кардинально разделились. А нам остается оценивать "Evil Heat" самим и надеяться, что Primal Scream не разочаруют и в дальнейшем.

Виктория Прокопович

http://www.music.com.ua/

Биография:

ПРАЙМЛ СКРИМ (Primal Scream), шотландская электро-психоделик-панк-группа, образована в 1984 году в Глазго. Состав (с 1990): Бобби Гиллеспи (Bobby Gillespie) (вокал), Андрю Иннес (Andrew Innes) (гитара), Роберт Янг (Robert Young) (гитара), Генри Олсен (Henry Olsen) (бас-гитара), Филип «Тоби» Томанов (Philip «Toby» Tomanov) (ударные), Даффи (Duffy) (клавишные), Дэнис Джонсон (Denise Johnson) (бэк-вокал). «Отец-основатель» и идейный вдохновитель PRIMAL SCREAM Бобби Гиллеспи на момент образования группы был ударником в мрачном готическом коллективе JESUS & MARY CHAIN. В первоначальный состав, помимо Бобби, входили Битти (Beattie), Янг (Young, басист), Том Макгурк (Tom McGurk, ударник) и Мартин Джон (Martin St. John, перкуссионист). Эта компания молодых и амбициозных парней сперва находилась в перманентном творческом поиске.

Были переиграны все возможные жанры — попса, классик-рок, панк и даб, однако эксперименты со стилями не приносили группе особого успеха. После того, как в 1985 PRIMAL SCREAM получили первый контракт с лейблом Creation Records, было выпущено два сингла и два диска – «All Fall Down» в 1985 и «Sonic Flower Groove» в 1987 (уже на лейбле Elevation). Ни тот, ни другой не были уж очень заметными событиями в истории современной музыки, чего нельзя сказать о появившемся в 1991 альбоме «Screamadelica», который ознаменовал собой новую эру развития британской музыкальной индустрии. Его выходу предшествовал сингл Loaded, записанный в соавторстве с резидентом клуба «Shoom» Эндрю Уизераллом (Andrew Weatherall).

Танцевальный микс из «Terraplane Blues» Роберта Джонсона и диалога Питера Фонда из фильма про байкеров «The Wild Angels» заявил миру о том, что у PRIMAL SCREAM появилось новое лицо. «Screamadelica» стала результатом слияния многих стилей — от инди-попа и рок-н-ролла до эйсид-хауса. Сочетание на первый взгляд несочетаемого дало неожиданно выдающиеся результаты и подало хороший пример всем последующим создателям танцевальной музыки — заимствовать у классического рока его неотъемлемую страстность.

Альбом получил премию Mercury Music Prize в 1992. Тем более странным стал выход в 1994 «Give Out But Don't Give Up», который производил впечатление повторения пройденного материала. Курьез состоит в том, что именно трек именно с этого альбома — Rocks — впервые в истории группы поднялся до 7 места британского хит-парада. Следующий прорыв происходит в 1996, когда PRIMAL SCREAM было доверено почетное право — написать главную тему к культовому фильму «Trainspotting» с Ивэном МакГрегором.

В том же году в коллектив приходит басист распавшейся группы STONE ROSES Гэри «Мани» Маунфилд (Gary «Mani» Mounfield), чье исполнительское мастерство сыграло роль «свежей крови» и дало новый толчок к развитию PRIMAL SCREAM. На гора выдается очередной диск «Vanishing Point» (1997), выполненный в духе «Screamadelica», но имеющий более мрачную атмосферу, не имеющую ничего общего с прежней легкомысленной практикой психоделических рейвов. Альбом попадает в «струю» электронной революции, и группа возвращает себе славу актуальной и «передовой», несмотря на немодную манеру писать тексты, наполненные гражданским пафосом. В том же году в коллективе происходит замена ударника: вместо Пола Малрини (Paul Mulreany) за установку садится Дэррин Муни (Darrin Mooney).

Почва для выхода нового альбома долго и тщательно подготавливается: выпускаются два сингла – Kowalski, клип на который с участием топ-модели Кейт Мосс снял Ирвин Уэлш (папа «Trainspotting»'а), и Swastika Eyes (War Pigs), а также записывается трек к фильму «The Acid House» — Insect Royalty. Параллельно фронтмен Гиллеспи продолжает налаживать полезные связи, вопреки (или благодаря?) своей скандальной славе отъявленного панка и хулигана приобретая все больше друзей и соратников. Ощутимые результаты — сотрудничество с CHEMICAL BROTHERS и DEATH IN VEGAS. Миллениум ознаменован выходом бескомпромиссного «XTRMNTR» — альбома, который еще раз на деле доказал, что у PRIMAL SCREAM свои представления о пути развития, отличные от впавшей в спячку и конформизм британской музыкальной машины.

К созданию этого диска приложили руку многие признанные авторитеты музыкального мира: Кевин Шилдс из MY BLOODY VALENTINE, Бернард Самнер из NEW ORDER, даб-продьюсер Адриан Шервуд, ди-джей Девид Холмс; CHEMICAL BROTHERS, сделавшие микс композиции Swastika Eyes. «XTRMNTR» поднимается на третье место в чартах Британии. Последний из лонг-плеев — «Evil Heat» (2002) — ознаменовался скандалом: трек Bomb The Pentagon с этой пластинки был выпущен в эфир радиостанций за неделю до американской трагедии 11 сентября. Теперь эта печально известная песня переименована в Rise.

«Evil Heat» продолжила традицию коллективного творчества. На сей раз среди участников проекта, помимо уже прижившейся Кейт Мосс, значится сам Роберт Плант, который подыграл на губной гармошке психоделическому блюзу The Lord Is My Shotgun. В данный момент PRIMAL SCREAM перетряхивают старый гардероб, записывают разнообразные сборники и концертники, испытывая терпение своих фанатов, которые ждут не дождутся выхода нового альбома.

Дискография: All Fall Down (Creation Records, 1985) Sonic Flower Groove (Elevation, 1987) Screamadelica (Warner Brothers, 1991) Give Out But Don't Give Up (Warner Brothers, 1994) Vanishing Point (Warner Brothers, 1997) Swastika Eyes (Creation, 1999) XTRMNTR (Astralwerks, 2000) Sonic Mook Experiment (Hub Recordings, 2001) Evil Heat (with Bonus DVD) (Sony, 2002) Dirty Hits (Limited Edition) (Sony, 2003) Some Velvet Morning (Sony/Epic, 2003) Источник: http://music.km.ru/


english wikipedia.org

Primal Scream are a Brit-nominated Scottish alternative rock group formed in 1982 in Glasgow by Bobby Gillespie (vocals) and Jim Beattie. The current lineup consists of Gillespie, Andrew Innes (guitar), Martin Duffy (keyboards), Gary "Mani" Mounfield (bass), and Darrin Mooney (drums). Barrie Coddigan toured with the band in 2006 as a temporary replacement after the departure guitarist Robert "Throb" Young. Young's permanent replacement has not yet been announced.

The band performed throughout 1982-1984, but their career didn't especially take off until Gillespie left his position as drummer of The Jesus and Mary Chain. The band were a key part of the mid-1980s indie pop scene, but eventually moved away from their more jangly sound, taking on more psychedelic and then garage rock influences, before incorporating a dance music element to their sound. Their 1991 album Screamadelica broke the band into the mainstream. Despite multiple lineup changes, the band has remained commercially successful and continues to tour and record to this day.

Formation (1982 - 1985)

Bobby Gillespie moved to Mount Florida, the southeastern area of Glasgow. There he attended Kings Park Secondary School, where he first met Robert Young. Another school friend was Alan McGee, who took Gillespie to his first gig, a Thin Lizzy concert. McGee and Gillespie were heavily influenced by punk rock, and they joined a local punk band, The Drains, in 1978. The Drains guitarist was a 15-year old Andrew Innes. The band was short-lived, and Innes and McGee relocated to London while Gillespie chose to remain in Glasgow.

After the punk movement ended, Gillespie became disenchanted with mainstream New Wave music. He met up with another school friend who shared his outlook, Jim Beattie, and recorded "elemental noise tapes", in which Gillespie would bang two dustbin lids together and Beattie played fuzz-guitar. They soon moved on to Velvet Underground and Byrds cover songs before starting to write their own songs, based around Jah Wobble and Peter Hook basslines. Gillespie later said that the band "didn't really exist, but we did it every night for something to do." They named themselves Primal Scream, a term used to describe a cry heard in Janovian psychotherapy treatment. Still essentially a partnership, Primal Scream first played live in 1982.

Their first recording session, for McGee's independent label Essential Records, was a single track entitled "The Orchard". Beattie later claimed that they burned the master tape. After the aborted recording, Gillespie joined The Jesus and Mary Chain as their drummer, and alternated between both bands. While the Mary Chain became notorious for their chaotic gigs, Gillespie and Beattie expanded Primal Scream's lineup to include school friend Young on bass, rhythm guitarist Stuart May, drummer Tom McGurk, and tambourine player Martin St. John. This lineup was signed to Creation Records, an independent record label founded by Alan McGee, and recorded the group's debut single, "All Fall Down", which received positive reviews.

First recordings (1986 - 1989)

After the release of the single, Gillespie was told by Mary Chain leaders William and Jim Reid that he was to either dissolve Primal Scream to join the Mary Chain full-time or resign. Gillespie chose to remain with Primal Scream. Stuart May was replaced by Paul Harte, and the group then released a new single, "Crystal Crescent". The b-side, "Velocity Girl", was released on the C86 compilation, later associating them with the scene of the same name. The band strongly disliked this, with Gillespie saying that "[t]hey can't play their instruments and they can't write songs."

The band toured throughout 1986, and Gillespie became disenchanted with their performance quality. He said that there "was always something missing, musically or in attitude."The band switched to McGee's newly set-up Warner Bros. subsidiary Elevation Records. Before the band entered Rockfield Studios in Wales to record their debut album, McGurk was asked to leave the band. The group subsequently began recording using session players. They spent four weeks recording with producer Stephen Street before deciding to halt the sessions.

May was subsequently dismissed and Gillespie's former bandmate Innes was brought in as his replacement, and the band finally found a new drummer, Gavin Skinner. With their new lineup, the band re-entered the studio, this time in London with producer Mayo Thompson. By the time Sonic Flower Groove was completed, it had cost £100,000. The album reached number 62 on the British charts and received poor reviews, with All Music Guide calling it "pristine but dull."The backlash from the album caused internal strife within the band. Beattie subsequently resigned and Skinner was fired.

The band, now consisting of only Gillespie, Innes and Young, relocated to Brighton to regroup.Young switched to guitar, and they recruited bassist Henry Olsen and drummer Phillip "Toby" Tomanov, who had both been in Nico's backing band, The Faction. They traded in their jangle pop sound for a harder rock edge, or as Gillespie said, "[w]e had found rock 'n' roll." The band's re-signed to Creation Records and released their first single in two years, "Ivy, Ivy, Ivy". This was followed by a full album, Primal Scream. The band's new sound was met with poor reviews, NME called it "confused and lacking in cohesion". Fan reaction was as poor as the critical, as many of their old fans were disappointed or simply confused by their new sound.

Screamadelica (1990 - 1992)

The band were first introduced to the acid house scene by McGee in 1988. They were at first skeptical; Gillespie said: "I always remember being quite fascinated by it but not quite getting it." The band did, however, quickly develop a taste for it and began attending raves and taking ecstasy. The band met up with DJ Andrew Weatherall at a rave, and he was given a copy of "I'm Losing More Than I'll Ever Have", a track from Primal Scream, to remix for one of his shows. Weatherall added a drum loop from an Italian bootleg mix of Edie Brickell's "What I Am", a sample of Gillespie singing a line from Robert Johnson's "Terraplane Blues" and the central introductory sample from the Peter Fonda B-movie The Wild Angels. The resulting track, "Loaded", became the band's first major hit, reaching number 16 on the UK Singles Chart. This was followed by another single, "Come Together", which reached number 19.

The band entered the studio with Weatherall, Hugo Nicholson, The Orb, and Jimmy Miller producing, and new member Martin Duffy on keyboards. They released two more singles, "Higher Than The Sun" and "Don't Fight It, Feel It", both of which were successful. The album, Screamadelica, was released in the autumn to ecstatic reviews. Ink Blot Magazine said that the album was "both of its time and timeless."The album was also a massive commercial success, reaching number eight on the British charts and number 31 on the US Billboard charts.The album won the first Mercury Music Prize, beating Gillespie's former band The Jesus and Mary Chain.

The supporting tour kicked off in Amsterdam, and it included a performance at the Glastonbury festival before coming to an end in Sheffield. Throughout the tour the band and their increasingly large entourage gained notoriety for their large narcotic intake. The band's drug habits have often been publicised, journalist James Brown reported a now infamous story: the band were arguing with one another about whether to get Vietnamese, Chinese or Indian. When one of Brown's colleagues asked them if they'd settle for a burger the band informed him: "It's heroin we're discussing, not food!". Around this time, the band recorded the Dixie Narco EP. Some of the tracks showed a change in the band's sound, as it featured more straightforward rock music.

Give Out and decline (1992 - 1995)

The band began work on their fourth album in Roundhouse Studios in London in September of 1992. Most of the band members had developed heroin addictions, and as a result the sessions did not produce any new material. The band called in producer Tom Dowd to help. After some short sessions in London's E-Zee Studios, the band, along with Dowd, moved to Alabama. After the completion of the sessions, the band felt that they had "rehearsed the life out of the songs",and they brought in multiple producers to remix some of the tracks. The Black Crowes' producer George Drakoulias did some mixing, as did funk legend George Clinton.

In March, 1994, the first single off of the new album, "Rocks", was released to commercial success. It was the band's highest charting single to date, reaching number seven on the UK charts. The single wasn't received well, with NME famously calling them "dance traitors". The album, Give Out But Don't Give Up was released in May to mixed reviews. Whereas some praised the band's new Stones-influenced sound, some dismissed the album as tired and drawing too heavily on their influences. Two more singles were released from the album, "Jailbird" and "(I'm Gonna) Cry Myself Blind", both of which charted progressively lower.

While touring in support of the album, relations within the band began to wear down. The band's American tour, which they co-headlined with Depeche Mode, was, in the words of manager Alex Nightingale, "the closest we've come to the band splitting up." After the completion of the tour, the band remained quiet for a long period of time. Gillespie later remarked that he was unsure if the band would continue. The only release during this period was a single, "The Big Man and the Scream Team Meet the Barmy Army Uptown", a collaboration with Irvine Welsh and On-U Sound, which caused controversy due to offensive lyrics about Glasgow.

Vanishing Point (1996 - 1998)

After a short hiatus, the band returned with a new lineup. Gary "Mani" Mounfield, fresh from the well-publicised break-up of his previous band, The Stone Roses, was added as the band's new bassist, and Paul Mulraney was added as their new drummer. The arrival of Mani revitalized the group, who were considering disbanding after the failure of Give Out. The album was recorded in the band's personal studio in two months, and was mixed in another month. Most of the recording was engineered by Innes, and produced by Brendan Lynch and Andrew Weatherall.

The music on the album had a complex dance/dub rhythm, harking back to the crossover success of Screamadelica, yet sounding significantly darker. Some songs on the album were inspired by cult 1971 film Vanishing Point; Gillespie said that they wanted to create an alternative soundtrack for the film. Other lyrics were inspired the band's past experiences with drug abuse. Gillespie described the album as "an anarcho-syndicalist speedfreak road movie record!" The first single released from the album, "Kowalski", was released in May, 1997, and reached number 8 on the British charts. The album, titled Vanishing Point after the film, was released in July and revitalized the band's commercial viability. It received almost unanimously positive reviews upon release, Entertainment Weekly calling it a "swirling, hypnotic acid-trip",and Musik saying that "this group's place in the history book of late 20th Century music is assured."

The band scheduled a short supporting tour to take place during July. Unfortunately, the band had to postpone the dates. This led to speculation that there were problems within the band, and that one of the members may resign. The band's press agent issued a statement saying "t's not a drugs thing and it's not a nervous breakdown." Before the tour was scheduled to begin, Mulraney left the band and they were forced to use a drum machine. The initial dates were poorly received, but they eventually hired drummer Gavin Mooney and the gigs improved.

XTRMNTR and Evil Heat (1999 - 2005)

Recording sessions for the band's sixth album went well. The band were for the most part free of drugs, and their lineup had finally stabalized.Despite their new found peace, the band pursued a harsher and angrier musical direction. Many of the songs they wrote had overtly political lyrics, Gillespie said the band wished to convey "what it's like to be in Britain in this day and age." The album featured mulitiple guest appearances, including the Chemical Brothers and former My Bloody Valentine guitarist Kevin Shields, who would subsequently join the band on tour.

The first single off of XTRMNTR, "Swastika Eyes", was released on November, 1999. The songs overtly political content, Gillespie said it was about "American international terrorism", made it controversial. Nevertheless, it was a hit, charting at #22 on the British charts. XTRMNTR itself faired well, reaching #3. The political content was well received, with Allmusic calling it a "nasty, fierce realization of an entire world that has... lost the plot."

In 2000, the band began recording their seventh album. Though the political content was not as strong as the previous album, there was a song originally slated for the album entitled "Bomb the Pentagon", which was reworked into the song "Rise" after the September 11 attacks. The album, like many of Primal Scream's previous albums, had multiple producers. Shields produced several tracks, and Andrew Weatherhall produced three tracks, his first work with the band since Vanishing Point. The album also featured guest appearances by Kate Moss, who sang professionally for the first time, and Led Zeppelin singer Robert Plant.

In June 2005, Primal Scream played a controversial set at the Glastonbury Festival, throughout which Gillespie was playfully abusive to the crowd and was alleged to have made Nazi salutes during the song "Swastika Eyes". They were eventually forced off by officials after overrunning their allotted time; the festival organizers were at that point already annoyed at the band when, in response to their invitation to join other recording artists in signing a Make Poverty History poster which would be auctioned off for charity, lead singer Bobby Gillespie instead altered the poster so that it read "Make Israel History". Gillespie later said that this was merely to show his support for Palestine, and in no way anti-Semitic.

Riot City Blues and future (2005 - present)

In an interview with NME, Gillespie said that the band had written "euphoric rock n roll songs" for their next album. They intended to capture the energy of their live performances. The band chose Youth as their producer, which led to speculation that they had fallen out with Shields. Although the band themselves admitted that they were unsure of the situation, Shields subsequently joined them on tour.

The album's first single, "Country Girl", was released on May 22, 2006, and received regular airplay in 2006 resulting in a chart entry of number 5, their highest ever. It was also used by the BBC in the closing credits of the Grand National 2007. The album, Riot City Blues, was released in June and reached number five on the UK Album Charts. However, it received mixed reviews: Pitchfork called it "flat and dead", and All Music Guide called it "a refreshingly retro rock & roll album"

In support of the album, the band toured the UK, along with selected dates in Europe. The band released their first DVD, Riot City Blues Tour, in August 2007. The DVD featured clips of the band's performance in London, as well as all their music videos and an interview with Gillespie and Mani.

On the 26 August 2006, bassist Mani was reportedly arrested at the Leeds music festival, after what was said to be a drunken brawl. However, he was soon released and the band's appearance at the festival went ahead. Also around this time, Young left the band to go on "sabbatical", failing to appear on their November 2006 UK tour. It has since been stated by Bobby Gillespie that Young is unlikely to make a return. He has been temporarily replaced by Barrie Cadogan of Little Barrie.

On April 26, 2007 they said on their official MySpace blog that they were working on a new album in their studio. The band released another message on their website stating simply that "the band are currently in the studio working on their next album due for release in 2008." A new song has been premiered at gigs called "Can't Get Back". They also mixed Queens of the Stone Age's track "I'm Designer" (from Era Vulgaris) along with their long-time collaborator Adrian Sherwood, known for his dub remixes.

In mid 2007, Kevin Shields returned to the line up playing during their V Festival appearances. It is unlikely, however, that Shields will return, as My Bloody Valentine have reunited and are currently recording a new album.

In Popular Culture

Several of their songs have appeared on movie soundtracks including "Trainspotting" in the film Trainspotting, "Miss Lucifer" and "Swastika Eyes" in The Football Factory, "Star" in The Jackal, "Movin' On Up" in Grand Theft Parsons and the game Grand Theft Auto: San Andreas (on fictional Alternative station Radio X), and "Come Together" in Human Traffic. Primal Scream also played "Movin' On Up" live for Michael Winterbottom's film 9 Songs.

video




Категория: BANDS Р | Добавил: Black_raven (29.06.2008)
Просмотров: 1861 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
[ Регистрация | Вход ]